Singapore dag 1: wandelen in de zinderende hitte, Lau Pa Sat en Chinatown.

Onze eerste dag in Singapore moet één van de drukste zijn geweest (tenminste, in Singapore). We wisten dit niet toen we nog argeloos zaten te genieten van ons ontbijtje in de hippe ontbijtbar van Hotel G. Het ontbijt was er érg goed en érg compleet. Indiërs, Chinezen, Engelsen en Europeanen kwamen aan hun trekken, want de diversiteit was enorm. Ze hadden er Engelse worst en ei, maar ook ontbijtgranen met melk en héle lekkere natte cake met vleugjes chocolade. Een stevig ontbijtje konden we die dag wel weer gebruiken; we gingen op pad!

Cocktails en een grote hamburger hadden hun werk gedaan de avond ervoor. Na een goede nachtrust in ons smalle bedje waren we alweer helemaal gewend. Er was nagenoeg geen tijdsverschil met Japan (1 uur). Het enige waar we aan moesten wennen was de warmte en de auto’s die buiten op straat reden en er weer anders uitzagen (hier meer Westerse merken). Ook liepen er in Singapore veel meer verschillende culturen rond. Aziaten (meer Chinees ogend uiteraard), Indiërs en een verdwaalde Australische toerist of expat.

Van ons hotel aan de Middle road (ik meen dat onze buurt ‘Bugis’ heet) zijn we gaan wandelen richting de Marina bay. Het was echt superlekker weer die dag. Geen verrassing eigenlijk, want het is daar élke dag steevast rond de 30 graden, zo nu en dan afgewisseld met een tropische stortbui of onweer. Lekker zo dichtbij de Evenaar. De warmte werd echter na een tijdje toch steeds een stapje minder draaglijk, merkten we. Het was erg wennen, zeker omdat de vochtigheid ook vrij hoog lag en we soms lange stukken in de zon liepen. We liepen uiteindelijk via het Raffles hotel richting de grote houten boulevard bij het Marina Bay sands hotel. Niet eens het hotel eigenlijk, maar alleen nog maar de Marina Bay mall, want het hotel lag weer verderop achter een grote snelweg.

Daar zijn deze oudjes even bijgekomen op een schaduwplekje met betonnen bankjes. Zweet afvegen van onze voorhoofden en weer door, langs de Helix bridge, die ’s avonds prachtig verlicht is.

Hierna kom je uit op de Boulevard, waar ook het Art Science museum zit, een groot wit gebouw in de vorm van een dichte bloem. Rondom dat witte gebouw ligt een grote vijver met allerlei waterlelies en je hebt er uitzicht over de baai.

sing1559sing1568

Na nog een klein stukje over de boulevard zijn we de sterk geaircoode Marina Bay shoppes ingelopen om even af te koelen. Best een protserig geheel, die mall, met allemaal extreem dure mode- en sieradenwinkels voor de welgestelde klanten in het hotel. Ook vaart er middenin de mall, in een kanaaltje, een keisuf bootje heen en weer met een gondelier. We zagen mensen dit echt doen 😀

Na een plasje in de mall en afgekoeld en wel zijn we opnieuw de boulevard opgelopen, richting het financial center. Het was rond twaalven en er lagen Indiërs die zware arbeid verrichten een siësta te houden in de zon op straat met hun kleding als kussen. In de schaduw op de bankjes zaten ook wat meer welgestelde Singaporezen te relaxen. De contrasten zijn hier groot. Even later liepen we namelijk langs het extreem dure Fullerton bay hotel, met grote glazen kroonluchters, verveelde rijke mensen in de lobby en valet parking. De kamers daar zijn nog duurder dan het Marina bay sands hotel.

Uiteraard wilden we Merlion zien. Met ons vele andere toeristen die hier de bekende foto wilden maken: Merlion die water in je hand spuugt 😛

Wel was het hier heerlijk koel (vooral als je de trapjes richting het water opliep vlakbij het water, waar je de spetters van Merlion meekreeg) en had je toch nog een mooi uitzicht op het Marina Bay Sands hotel. En god, het was nog steeds heerlijk weer.

Hierna hebben we wederom uitgepuft op een schaduwplekje aan het water, waarna we onze reis vervolgden door het Financial center, richting Lau Pa Sat, een van de grotere Hawker centers van Singapore. Een grappig traditioneel gebouwtje tussen enorme wolkenkrabbers.

Elke middag lunchen hier de nette pakken die er werken, afgewisseld met de locals en toeristen. Het eten is er goedkoop en lekker. Je hebt veel keus en alle culturen komen wel aan trek. Er zijn Indiase curry’s, Chinees, Indonesisch, Maleisisch, Koreaans, vis, broodjes, sateetjes, kreeft en als toetje het lokale gerecht kecak ice. Een grote ijsberg met rodebonen pasta onderop. Om nom nom!

Steph en ik namen een middaglunch met noodles en dumplings en zoals je op de foto kunt zien hadden ze er zelfs tjendol! We vonden het er geweldig fijn. Hapjes eten aan je houten tafel, alle verschillende kraampjes afstruinen naar exotisch eten en mensen kijken.

Toen we bijna weg wilden, brak er een geweldige stortbui met zwaar onweer los. Toen die eenmaal weg was, vervolgden we onze weg, noordelijker, richting Chinatown. Ik wilde graag souvenirs!

Op ons lijstje stond Telok Ayer street nog, door de filmpjes van Australiër Daniel Nelson . Stomtoevallig liepen we er recht tegenaan. En een aanrader is het. Aan het begin vind je de Thian Hock keng temple, een Boeddhistiche tempel. Prachtig, maar ik wilde er uit respect niet zomaar binnen lopen in mijn jurkje met sandalen.

Naast de tempel vind je nog verschillende kleine inkijkjes en gebouwtjes, bijzonder divers. Vervolgens gaat de straat over in de typische Singaporese huisjes met gekleurde luiken. Ik vond het heerlijk om hier rond te lopen. Het was er ook verrassend rustig. Wellicht komt het hier ’s avonds op gang.

Aan het einde van Telok Ayer street liepen we via Amoy street en de kleine Siang Cho Keong Temple (meer een soort altaar leek het) richting Ann Siang Hill en Chinatown. De Buddha tooth relic temple lieten we links liggen. Hij was er wat grauwig uit en zag er niet echt aantrekkelijk uit van buiten. Terwijl ik foto’s heb gezien van de prachtige binnenkant. Wederom leek het me niet echt respectvol om met mijn jurkje zomaar binnen te walsen.

(Siang Cho Keong Temple)

In Chinatown hebben we veel toffe koelkastmagnetjes, kwastjes met geluksmunten en een Merlion standbeeldje gekocht. Het was best toeristisch, maar niet ergerlijk druk. Ook hier was nog een gigantisch overdekt Hawker center, uiteraard meer met Chinese gerechten.

Iedereen was vriendelijk en sprak goed Engels. Ook kwamen we hier de eerste durians tegen! Maar goed, die mogen dus niet mee in de MRT: lastig 😀

In Chinatown zie je vervolgens al een gigantisch groot geel/groen gebouw staan met rode Chinese tekens erop. Je waant je in China. Het is het People’s park complex, een soort wooncomplex en half winkelcentrumpje voor vooral Chinese Singaporezen.

Ik had gelezen dat je hier een gratis goed uitzicht had over de stad. Je neemt de lift naar de vijfde verdieping, neemt vervolgens de trap naar de zesde en je staat op een groot plat dak waar je vervolgens zo over Chinatown en in de vertte het financial center uitkijkt.

Ik ben blij dat Steph me meesleurde en motiveerde om het te doen, want het bleef een beetje indringerig om in dat wooncomplex de lift te nemen en uit te stappen op een soort verlaten dak waar op wat tieners na, bijna niemand was.

Op een stuk verderop stond een verbodsbord, want blijkbaar was dat al een populaire plek om foto’s te nemen. Deze instagrammer  heeft zelfs een Audi dat dak opgereden. Hoe weet ik nog steeds niet. Misschien zit er gewoon een grote weg aan de andere kant het dak op en hebben we de verkeerde kant genomen.

Hierna, vele gelopen kilometers later, hebben we de MRT van Chinatown genomen, terug naar Bencoolen station, onze MRT halte. Twee haltes maar! Bij ons metrostation zat een kunstacademie, een prachtig groot wit gebouw met hoge ramen en veel werk ter expositie.

Het metrosysteem zelf was een bizar bouwwerk, diep onder de grond. Het is in 2017 pas opgeleverd (het stond ook niet in het verouderde reisgidsje van de bieb wat ik meehad) en je hebt eerst een stuk of 10 lange roltrappen nodig in een betegelde, kale omgeving waar niks is, om van de straat naar het niveau van de MRT te komen. Ik heb het idee dat ze elke metrolijn (er liggen er aantal die elkaar kruisen) steeds dieper bouwen.

In onze hotelkamer hebben we genoten van de autoplay playlist op het multimediasysteem dat aansprong zodra je de kamer inliep (playlist is deels hier te vinden), uitgerust op ons bedje en gedoucht.

’s Avonds hebben we iets gedronken en gegeten bij River Quay, waar ook een soort lichtfestival bezig was en mensen met vliegers met ledlampjes bezig waren. Vanwege Halloween liepen er verschillende verklede mensen op sraat. We waren allebei te moe, dus hebben we wat gegeten bij een soort Chinees restaurant in de mall, maar dat was vergeleken bij de Hawker centers behoorlijk aan de prijs en na 20 dagen Azië was ons budget aan het verdampen. Toch hebben we lekker gegeten.

Uiteraard vielen we na deze enerverende dag als een roosje in slaap na plannen te hebben gemaakt voor de zondag erop.