Akihabara, Kanda-Myojin en een nieuwe Airbnb.

Om half zes werd ik wakker. In mijn eentje in mijn pod. Ik heb nog even wat foto’s op instagram gepost en kreeg toen een berichtje van Steph dat hij ook wakker was. Hij had niet zo goed geslapen vanwege wat zagers op zijn afdeling. Hij was al gedoucht en zat in de gezamelijke ruimte op de reislaptop al filmpjes te bewerken.

Ik ben rond half 8 ook uitgebreid gaan douchen en heb me daarna klaargemaakt tussen de andere vrouwen in de badruimte. Een beetje alsof ik op schoolkamp was, al kende ik deze vrouwen niet en waren ze stukken minder irritant dan mijn klasgenootjes van groep 8 vroeger. Hierna ben ik in Shin-Okubo op jacht gegaan naar nieuw drinken, ontbijt en snackjes. Er was een Familymart én een Seven-11 in de buurt.

Ik heb nog onderhandeld met de Airbnb-eigenaresse van de nieuwe Airbnb, want het 9Hours heeft een maximale koffer-vasthoudtijd van 3 uur voor een al uitgecheckte gast (hun opslagruimte is niet zo groot) en dus konden onze koffers daar niet al die tijd staan. De nieuwe eigenaresse vond het goed dat we de koffers alvast stalden.

Rond tienen moesten we uitchecken. Ik had toen al uitgevogeld dat onze nieuwe Airbnb slechts 1,7km van het 9Hours hotel lag (just our luck) en dus besloten we te wandelen, met koffer. Het gedeelte waar we doorheen liepen was relatief rustig op de vroege morgen en dus ging dat prima. Na ongeveer 700 meter kwamen we door een woonwijk die uitgestorven was, langs schooltjes en een grote weg en zo liepen we langzaam het stadsdeel Takadanobaba in.

Er staat een grote Astroboy mural bij het station omdat het schijnbaar de hometown van Astroboy is.

Dit stadsdeel ligt iets hoger dan Shinjuku, maar is ook met een kort metroritje te bereiken. We schatten dit stadsdeel in de middag verkeerd in: het leek een ingeslapen wijkje, maar ’s avonds komt het enorm tot leven en doet het niet onder voor menig straatje in Shibuya of Shinjuku: ook hier allemaal barretjes, yakitori eettentjes, een bowlingalley, schaatsbaan en zelfs Pachinko hallen. Ook zaten er vier of vijf supermarkten om vers eten te halen en een Mexicaanse cocktailbar!

In de Airbnb checkten net de andere gasten uit trouwens; ze leken me Chinezen. De schoonmaakster verstond ons niet (alleen Koreaans denk ik) en belde met de eigenaresse. Uiteindelijk mochten de koffers op de kamer staan. We waren opgelucht.

Zelf pakten we de metro van Takadanobaba. In een kluisje op het station stalden we de reis laptop en wat zware spullen die we nu in de handbagage hadden en in de weg zaten. Daarna naar station Iidabashi en de Chuo line naar Akihabara.

WEIT0195

Bij het uitstappen van Akihabara station wist ik echter niet zeker welke uitgang we moesten hebben om bij het bekende deel uit te komen: een Japans mannetje zag dit en schoot ons meteen te hulp. Hij liep zelfs helemaal mee naar de uitgang, superlief! Zo kwamen we inderdaad bij de juiste uitgang uit, die meteen leidde langs stalletjes met allemaal lekkers in Halloween- en herfstthema.

Akihabara was overweldigend. Veel winkels met anime spulletjes uiteraard, veel souvenirwinkels, veel winkels met alleen maar elektrische handigheidjes, stekkers, mini laptopjes, anime meisjes die op straat flyers aan je uitdelen met een superhoog stemmetje voor hun maidcafé en een overschot aan mannen op zoek naar al die spullen.

IMG_0216IMG_0217IMG_0221IMG_0223

Dit keer zijn we zelf op jacht gegaan naar een specifiek mannetje dat Vince graag wilde hebben. Ergens achteraf in een etalage bleek dit mannetje ineens te staan en wilde de eigenaar, die verder vooral heel veel stekkertjes, telefoonaccessoires en meer van zulks verkocht, ons graag helpen.

Hierna hadden we best honger en bleek er tot mijn grote verrassing op de grote hoofdstraat een GoGo Curry te zitten; wederom een tip van Paolofromtokyo, als ik het me goed herinner. Er stond wel een rij, maar we waagden het erop.

Binnen was het tempo hoog: je werd naar een machine toegeleid die helemaal in het Japans was. Ernaast hing, in het Engels een menu. Daar moest je snel bepalen wat je wilde hebben en dus koos ik voor curry met een grote tempura en kool erbij.

Hierna rolde er een ieniemienie papiertje uit met een code en die gaf je direct aan de mensen in de keuken, die je gerecht gingen maken. We zaten aan de bar en kregen gratis water met ijsblokjes erin. Lekker! Aan de bar zaten verder alleen wat Japanners en/of Chinezen, na een tijdje kwam er naast ons een andere Europeaan zitten. Het eten was er snel en het was lekker! Onder de tempura zit de curry en daar zit nog een laagje rijst onder. We waren allebei aangenaam verrast!

Met ronde buikjes zijn we verder Akihabara ingelopen. Ik wist dat er ook een tempel zat, dankzij Pinterest. De Kanda Myojin tempel.

We hebben eerst nieuwe Yens gepind en zijn daarna naar de tempel gewandeld, die ongeveer 1km verderop lag. Niets aan de omgeving doet je sowieso vermoeden dat er ergens een tempel ligt, want de wijk eromheen is bebouwd met gewone huizen (en het soort oude stijltje zoals hierboven) en hoogbouw. Ineens heb je dan een straatje naar links en zie je een grote trap die naar boven leidt. Geen misselijke om te beklimmen! Eenmaal boven heb je aan je linkerhand meteen de tempel, een prachtige rode tempel: Kanda Myojin, ook alweer 1270 jaar oud.

Achter glas zit een mannetje weer handschilderingen voor in boekjes te maken, kun je Shinto mannetjes uit een gachapon halen, is er een dansend beest achter glas, kun je je wensen weer aan een rekje hangen en bad fortunes ook, kun je gelukszakjes kopen en een gebed doen in de tempel zelf. Je schijnt er als speciale toerist van Akihabara talismannen te kunnen kopen die je elektrische apparaatjes beschermen 😛 handig toch?

Hierna vonden we dat we wel weer genoeg gelopen hadden en zijn we terug gegaan naar onze Airbnb in Takadanobaba. Een klein kamertje, echt op formaat kleine Japanner gemaakt en net genoeg ruimte voor ons tweeën.

(let niet op de rommel 😀 )

Uiteraar mocht je je schoenen niet aan in het huis (al heb ik me daar niet altijd even netjes aan gehouden),hadden we weer een wasmachine, magnetron, oven en kookplaatje en dit keer zelfs ook een rijstkoker.

Bij de badkamer moest ik er elke keer aan wennen dat dit meer een badcel is. In de Nederlandse badkamer douche je in je doucheruimte, in Japan is die hele ruimte je douche. Je kunt hem ook volledig sluiten met een schuifdeur en je staat in een soort kleine badkuip. Op dwerghoogte had je ook nog een spiegel.

Onze reisstekkers werkten niet in de kamer, omdat die een veiligheidspin hadden en de Japanse stekkers niet altijd. De airconditioner aan de rechterkant op de foto was de enige met een veiligheidspin en dus hingen we daar de reislaptop aan die vervolgens alle andere apparaten kon opladen.

In deze Airbnb ontdekte ik de lollige 100yen handigheden zoals de kattensticker waar je een spons aan kunt ophangen (inmiddels ook in onze gootsteen te vinden) en de spatel met een gezichtje:

Na ons reisjournal te hebben bijgewerkt, magnetronvoeder te hebben gegeten en weer sake te hebben gedronken, vielen we in ons nieuwe bed en buurtje in slaap. Een avondje rust.