D-day: vlucht naar Japan en eerste indrukken

De laatste dagen voor de reis hebben we écht de dagen afgeteld: we waren er allebei compleet klaar voor en konden niet wachten. De vlucht ging niet gigantisch vroeg, dus hebben we een taxi genomen en daarna de trein naar Schiphol. Altijd een gok, want je weet het nooit met NS.

Onze luchtvaartmaatschappij was Cathay pacific. Ik heb flink rondgescand op zoek naar geschikte vluchten de afgelopen maanden en bijna hadden we de gevlogen met Aeroflot, maar het leek ons toch wel een goed idee een goede luchtvaartmaatschappij te hebben met voldoende beenruimte, goed eten en een overstap in Hong Kong zagen we ook wel zitten.

De vlucht was een uur vertraagd omdat het vliegtuig van een verdere baan naar onze gate geleid moest worden en ik maakte me meteen zorgen of we onze overstap van 2,45 uur in Hong Kong zouden halen. We hadden gelukkig een mooi inflight systeem inclusief camera’s om ons te vermaken. Ook zag ik uit mijn raampje Nederland langzaam verdwijnen. We vlogen ook nog over de waddeneilanden die ik bijna allemaal kon herkennen.

noordholland

Daarna de Duitse waddeneilanden en toen langzaam richting de meest obscure Russische steden (die ’s avonds prachtig verlicht waren) en langzaam richting Kazakhstan, Mongolië (Ulaanbaatar) en China!

Het vliegtuig voedsel was erg goed te eten. Voor de vlucht had ik bij Cathay aangegeven een low lactose meal te willen en die wens was ingewilligd. Het voordeel van een apart dieet aangeven is ook dat je je vliegtuigmaaltje als eerste krijgt. Cathay boodt overigens nog veel meer opties: halal, vegetarisch, glutenvrij en zelfs een maaltijd met veel proteïne. Luxe!

voedsel

De overstap in Hong Kong ging soepeltjes en we keken daar al onze ogen uit naar de skyline en de vele aparte winkeltjes die ze op de luchthaven hadden. We waren gelukkig ruim op tijd voor de vlucht.

De vlucht van Hong Kong naar Tokyo Narita duurde nog eens 5 uur. Gelukkig met wederom een goed entertainment systeem (vreemd genoeg heb ik alleen films zitten kijken die ik al gezien had, zoals Blade runner 2049). Lezen lukte niet echt en Cathay stimuleerde slaap door op tijd het licht totaal te dimmen, al lukte slapen niet echt.

Onderweg ontvingen we het Japanse embarkation formulier om het land binnen te komen. Spannend! Ze boden hun excuses aan, want het customs formulier hadden ze niet.

Tijdens de laatste uren in het vliegtuig lag Steph te slapen en zag ik ons vliegtuig over de kust van Kujukuri aanvliegen richting Narita. Ik zag stukjes landschap en veel groen en probeerde te ontwarren of het er anders uitzag dan thuis. Ook zag ik stukjes snelweg waar links gereden werd, bruggen, vooral veel plat landschap nog en daarna Narita Airport! We waren er, na een slopende reis van bijna 28 uur, rond drieën.

De bagage was er verrassend snel en daarna gingen we op zoek naar eerst een hoop praktische zaken: het postkantoor om Pocket wifi op te halen, een ATM om geld te pinnen en daarna richting de treinen om een PASMO te scoren. Ik was van tevoren zenuwachtig, want ik wist dat we allebei moe zouden zijn van de reis en dat we juist vlak na die reis zoveel praktische zaken zouden moeten regelen. We hebben ons echt verkeken op hoe moe we eigenlijk waren na die halve uren slaap.

De PASMO was snel geregeld, maar de juiste trein vinden nog niet. We hadden een kaartje gekocht voor de Narita Sky access, maar er waren verschillende treinen die qua naam best wel op elkaar leken. Zo had je de rapid access versie (een trein waar je fatsoenlijk kon zitten en je een reservering nodig had) en de tragere versie die meer op een metro leek. We hebben er verschillende voorbij zien rijden en herkenden niet of het onze trein was. Ook zaten we vast in de incheckpoortjes die naar de treinen leiden.

Gefrustreerd hebben we enkele keren een rondje gelopen op het Narita JR station en uiteindelijk maar een kaartje gekocht voor de rapid access trein en vertrok onze trein dan eindelijk naar Nippori om daar op de metro over te stappen.

We hadden eigenlijk onze bagage moeten doorsturen, want het leuren met de koffers was een gedoe en de overal aanwezige blindenrails op elk station dreven me af en toe tot wanhoop. Ook was het meteen een vuurdoop voor hoe het Japanse metrosysteem in elkaar zit: door jarenlang bijbouwen zit er af en toe totaal geen logica meer in waar je moet zijn om een bepaalde lijn moet bereiken: soms moet je eerst het station uit, via een andere ingang weer naar binnen om de juiste lijn te bereiken.

Ook zaten we middenin de spits. Dat was even wennen: de metro rijders waren vooral Japanners en we troffen weinig mede toeristen. We konden meteen wennen aan hun gebruiken, aan hoe alle regeltjes waar je je aan dient te houden keurig toegepast worden en niemand asociaal gedrag vertoont. Heerlijk.

Ons eerste doel was Daimon station. Vanaf daar konden we de (Toei) Oedo line nemen naar onze eerste Airbnb. Die Oedo line zouden we de komende dagen vaker nemen en doorkruist onder andere Shinjuku en heeft een halte bij het Tokyo Metropolitan building (Tochomae station).  oedo-line-map

Onze Airbnb lag aan het Nishi Shinjuku Gochōme station en we waren dolblij dat we daar eindelijk, na veel omzwervingen, konden uitstappen. Het zal ongeveer 7 a 8 uur ’s avonds zijn geweest. Ons straatje was levendig met verschillende restaurants, supermarkten en bars.

De Airbnb was geweldig! Wel vier trappen op met onze koffers, maar het pand lag in een rustige buurt met schattige huisjes, veel plantjes, wat typisch Japanse auto’s (smal en hoog) wat vending machines en de kamer zelf was schoon en had een mooi uitzicht over de wolkenkrabbers in de buurt.

Omdat we nog geen slaap hadden zijn we eerst eten gaan halen bij de Seven Eleven (onze eerste kennismaking met het uitstekende magnetronvoer wat ze daar hebben en wat ze graag voor je opwarmen). Ook hebben ze heerlijke, niet gezoete ijsthee en de meest heerlijke snackjes die we thuis niet hebben (Matcha parfait, pannekoekjes met rode bonenpasta, taiyaki en nog meer water in de mond toetjes). Zelfs saké kun je er krijgen. Helaas geen sojamelk (want ik had Brinta meegenomen).

CMYD8173

Hierna hebben we nog, opgefrist en wel de, ons inmiddels redelijk bekende metro, genomen naar Shibuya station om te zien of we Shibuya crossing konden vinden. De temperatuur was heerlijk. 22 graden, een warm windje en geen regen.

Hier zagen we ook de eerste tekenen van het straatleven, dat altijd lijkt te bruisen, waar overal neonreclames te vinden, prachtig glimmende taxi’s en iedereen altijd tot laat op straat lijkt te zijn. Ondanks het tijdstip voelde het altijd veilig en dat is het de hele reis blijven doen.

Fascinerend, al die lichtjes en kleurtjes. We keken onze ogen uit en zagen elke keer weer een straatje waar iets interessants gaande was. Ook had Steph sjans van een hoertje met een paraplu die vroeg of hij zin had om te zoenen 😀

We hebben best wel even rondgelopen voor we het idee hadden dat het tijd was om te gaan slapen. Shibuya crossing was trouwens lang niet zo indrukwekkend als ik had gedacht. Er stonden veel mensen te wachten, maar het oversteken zelf viel me een beetje tegen. Misschien ook omdat er aan één kant verbouwd werd en de ruimte beperkter leek.

Deze foto maakten we vanuit het Magnet café, waar je op een speciaal plekje hoog boven de crossing een drankje kunt drinken en een foto kunt maken.

Op de terugweg ontdekten we het bestaan van Eki stempels: de JR lijnen van de metro hebben verschillende stempels verstopt in hoekjes van stations die je kunt verzamelen en die iets laten zien over de omgeving van het station of de historie ervan. Omdat we allebei een boekje meehadden om in te kliederen, ging die vanaf dat moment elke keer mee!

Die avond zijn we dan eindelijk diep in slaap gevallen na onze avonturen. Dag 1 in Japan!