Santa Cruz island

Santa Cruz island is onderdeel van de Channel islands, een groepje eilanden in de buurt van Ventura en Santa Barbara. Santa Cruz is het grootste van in totaal 8 eilanden, waarvan de eilanden bij Ventura (de Northern Channel islands) uit 4 bestaan, het is 245 km² . Ik ontdekte deze eilandjes door het boek van Californië wat ik al sinds mijn tienerjaren heb en wat als inspiratie heeft gediend voor een groot deel van de reis. Ik wist alleen niet of het haalbaar was om de eilanden te bezoeken. Ik ontdekte echter Island Packers, een organisatie die dagtrips en tochtjes naar de eilanden organiseert. Voor $59,- p.p. kon je heen en terug vervoerd worden. We kozen voor 22 november en ik zocht op AirBnB een kamer die dichtbij de haven lag. Dat werd nog een last minute omboeking, want Island Packers heeft twee uitvoerhavens en ik had net de verkeerde bij Oxnard gepakt. De andere lokatie ligt dichter bij Downtown Ventura (het meer levendige deel en dichtbij het strand) in de buurt.

Onze AirBnB werd een superschattig huisje op de Anacapa street. Heel Zuid Californisch qua bouwstijl, met palmbomen en exotische bloemen in de tuin. Ook een openhaardje en een permanent verwarmde jacuzzi net achter ons huisje. Het kamertje wat we hadden stond vol persoonlijke spulletjes en foto’s van de AirBnB eigenaresse, Sheri, die in de jaren 80 actrice was in films en in haar jonge jaren iets weg had van Lady Gaga. Ook had ze een kat (Poppy) die ’s nachts bij me sliep en een hond, Brady, die enthousiast rondjes door het huis rende als-ie blij was. Het hele huis hing vol kunst en was in vrolijke, felle kleuren geschilderd. Ik voelde me er meteen thuis.

Sheri en haar man gingen zelf ook regelmatig met een zeilboot naar Santa Cruz island, vertelden ze. Soms ook voor meerdere dagen. Vanaf de haven is het met een gemotoriseerde boot ongeveer een uurtje varen naar het eiland. Tijdens een storm was eerder de aanlegsteiger vernield en daarom was het noodzakelijk om middels skiffing (met een speedbootje naar de branding gebracht worden) aan land te komen. Het zou mogelijk zijn dat je nat kon worden, maar daar waren we op voorbereid.

’s Morgens rond half 9 waren we bij het gebouwtje van Island packers in de haven van Ventura. Het was er al best wel druk met mensen. Verschillende types, maar toch voornamelijk mensen met de standaard uitrusting van Bever zwerfsport aan, tefa sandalen, Nordface windjackjes, hikingschoenen, rugzakjes mee (sommige net zoals ik met drinkslang en waterblaas in hun rugzak), een paar studenten en sommigen met complete kampeeruitrusting, want het was ook mogelijk om te kamperen op het eiland. Alle kampeerspulletjes moesten eerst aan boord. Daarna mochten de dagjesmensen.

Steph en ik besloten op het bovendek te gaan zitten. De mensen van Island packers die met ons meereisten, waren stuk voor stuk diepgebruinde mensen met een sunkissed kapsel en lekker gespierd. De typische Californië look. Er waren ook vrijwilligers mee. In het begin ging het nog wel redelijk met de zeeziekte, maar naarmate we langer op zee zaten, kreeg ik erger last van het gehots en geklots. De Island packers mensen vertelden overigens dat ze regelmatig wildlife zagen (zoals walvissen, dolfijnen, zeehonden, etc.). Deze ochtend hebben we alleen zeeleeuwen op een boei gezien.

We waren rond tienen bij het eiland. Het duurde ook even voor mensen aan land ‘geskiffed’ waren. Per bootje konden 6 mensen aan land, en om en om voeren voor zover ik em herinner 2 bootjes. Steph en ik waren redelijk snel aan land, droog ook nog. Nadat je eenmaal aan land was, mocht je je goddelijke gang gaan. Als je maar rond drieën terug was om weer terug op de boot geskiffed te worden.

Wij vertrokken meteen voor een stevige hike naar de linkerkant van het eiland, richting Smuggler’s cove. Een flinke klim omhoog en het oppervlakte van het eiland bestond uit aarde en flink wat stenen. We waren weer reuze blij met onze stevige hikeschoenen. De uitzichten waren prachtig en we keken onze ogen uit. Het weer was ook weer super. We hadden, op aanraden van onze AirBnB host Sheri, veel laagjes mee, maar dat was niet nodig. De zon scheen heerlijk en we hadden ons goed ingesmeerd. De hike naar Smuggler’s cove was ongeveer 6km, hij was best pittig, al was het pad goed begaanbaar en goed aangegeven en hadden we een printje met een duidelijk wandelroute.

Smuggler’s cove was een prachtige beloning na die hike. Een super Idyllisch strandje waar op 4 man na, niemand was. De andere mensen hingen lui op een bankje, te slapen. Verder was er niemand. Een groepje meeuwen, wat aangespoeld zeewier, wat exotische schelpjes en verder niks. Op de achtergrond de prachtige hoge rotsen van het eiland. We hebben onze schoenen uitgetrokken en we hebben heerlijk genoten van de zee en de rust. Geen Chinezen en Japanners met selfiesticks. Al maakten we hier zelf ook selfies 😛 De rust die we denk ik de hele vakantie gezocht hebben op die unieke plekjes waar niemand anders was. Soms waren ze er ineens, na een moeilijke hike, en ervoeren we die als extra beloning.

Ik had mijn Garmin onderweg de route laten loggen (vreemd genoeg had ik hier vrijwel meteen een duidelijk GPS signaal) en dus wisten we ongeveer hoe lang we konden relaxen voor we weer terug moesten.

31357640276_a602e67e20_k

De hike terug was het eerste stuk omhoog behoorlijk pittig.

Gelukkig kwamen we onderweg de grootste tumbleweed tegen die we tot nu toe gezien hadden en ontdekten we ook kleine hagedisjes!

Het krioelde ervan en ze schoten continue weg terwijl we over het zandpad omhoog liepen. Ook zagen we op de terugweg een klein vosje! Toen we kwamen aanlopen, zat hij heel trots op een soort rotsje over het eiland uit te kijken.

We kwamen ongeveer rond kwart voor 3 weer aan bij het startpunt en bezoekerscentrum, waar uiteraard weer een toilet was, informatie over het eiland en suggesties voor de hikes die je op het eiland kunt doen. Je kunt je er gerust een hele week vermaken, denk ik, want er zijn zoveel verschillende hikes en het eiland heeft verschillende mooie baaitjes en strandjes die je kunt bezoeken. Misschien ooit voor op de bucketlist, en dan ook met kayakken, wat je hier ook in de grotten van het eiland kunt doen).

We hebben nog even genoten van het lekkere weer, de mooie omgeving, wat gegeten en ons eten beschermd tegen de kraaien die het eiland rijk was (en die echt HUGE zijn: twee keer zo groot als de kouwtjes hier in Nederland. Ze krassen ook een stuk kwaardaardiger, valser..). We hadden o.a. de bij de Supermarkt gekochte bagels met kaneel en rozijnen mee. Omnomnom.

Rond drieën begon het skiffen weer. We gingen met de Amerikanen in keurige rijen staan. Want netjes in de rij staan, daar zijn Amerikanen ook al zo goed in. geen geduw en getrek en voordringerij, zoals de gemiddelde Nederlander.

Het skiffen duurde ook weer meer dan een uur. Dit keer waren Steph en ik binnen op een bankje gaan zitten, daar zou je minder last van zeeziekte hebben. We waren van al die frisse lucht best wel behoorlijk rozig en moe. Op de terugweg hebben we lekker tegen elkaar aan geslapen. Bij terugkomst in Ventura was het al donker en rond zessen. we moesten nog iets te eten verzinnen en dus liet ik de Hertz navigatie met zijn ingebouwde ‘zoek naar bekende ketens’-functie zoeken naar een McDonald’s. De lokatie die ze vond, bleek echter een In ’n Out burger te zijn en laat dat nu net nog op Stephs verlanglijstje te staan!

We besloten dus bij In’n Out een lekkere vette hap te halen. Onze vermoeide en hongerige stemming sloeg daarmee om naar een vrolijke. In de In ’n Out zat een man met zijn papegaai die hij stukjes hamburger voerde en ermee praatte. Het duurde best wel even voor de burger klaar was, want buiten bij de drive in stond ook nog een enorme rij met mensen. We hebben de burger en frietjes lekker opgegeten in de Jeep op de parkeerplaats. Ik vond de hamburger echt een aanrader. Een stuk meer smaak dan die niet vullende zooi van McDonald’s en naderhand zat ik ook echt vol. Yay In ’n Out!

In de AirBnB konden we onze koude lijfjes heerlijk opwarmen in de warme jacuzzi in de tuin, met uitzicht op palmbomen en sterren. Heerlijk! Daarna ons bedje ingekropen en nagenoten met de foto’s en filmpjes op de laptop.

Morgen op weg naar Universal studios!